fredag 17 januari 2014

Att sätta ord på det

Det är nånting bra det. Du förklarar för dig själv vad du känner. Och man vill ju förstå. Sedan lättar det ju bördan att  dela den med någon. Det är ju delvis därför jag bloggar. 

För att ta ett baggis-exempel så har jag nog känt mig mindre trött bara föra att jag bestämde mig för att nu får det vara färdigklagat. Alla vet ju redan att jag är trött och har svårt att göra så mycket åt det!

Jag har inte skrivit så mycket den senaste veckan. Typ inget. Det jag velat eller borde skriva om har känts för jobbigt. Jag har undvikigt ämnet, för att slippa känna. Den där otäcka oron. Men jag har pratat om det med några. Som en robot som nästan kopplat bort känslorna.

Jag tänker nu att jag ska nog skriva nästa gång även om det är jobbigt. Och även om jag riskerar att oroa andra... 
För i långa loppet kanske det bara skulle handla om en björntjänst. Att försöka skydda någon mot det oundvikliga. Därmed inte sagt att jag tänker att jag ska dö av cancer. 

Jag gjorde en uppföljande CT-röntgen förra veckan. För att kolla upp de diskreta  förändringarna jag har på mina lungor. Bröstcancer sprider sig ju gärna till lever, skelet och just lungor. I och med att jag hade spridning av cancerceller till fyra av mina lymfkörtlar finns det en risk att de via lymfsystemet spridit sig vidare kroppen. Vad jag förstått så är det via blod eller lymfsystemet som cancer kan sprida sig vidare. 

Nu har jag iaf fått röntgensvaret av överläkaren här på onkologen där jag befinner mig just nu. 

Lungförändringarna har minskat. Man vet inte vad det betyder. Det är inte metastas-misstanke på förändringarna, men de tar det allvarligt och kommer att följa upp det noga. Det skulle kunna vara cancer men de vet inte. Och det går inte att göra någon biopsi (cellprov med nål) på det, för att det ligger i stråk och är väldigt smått. 

Bara för några år sedan såg man inte sånt här på röntgen. Och det är ju på gott och ont. 

Jag frågade läkaren om hon är orolig och hennes svar var att hon tar det allvarligt. Jag blev ändå trygg med det svaret. Här lämnas inget åt slumpen, och är det något går det säkert behandla. Även om det skulle kännas förjävligt att gå igenom till exempel en till cellgiftsbehandling så har jag ändå accepterat den tanken. I alla fall nu, när jag känner mig pigg, kan hända att det inte känns lika om några timmar när giftet kickat igång.



Appropå gift eller cytostatika som det ju heter så sittligger jag i en säng och väntar på det. Får illamåendemedicin och vätska. Läkaren har ändrat min cytostatikados från maxdos till normaldos. Min mage måste få hämta sig. Förstoppning, katarr och halsbränna beror på att den tar stryk. Har fått ett gäng nya medel utskriva och ett skyddande magdropp som ska hjälpa. Känns lite surt ändå. Man vill ju att cancern ska få mer än vad den tål och jag kan nog stå ut. Men läkaren vet garanterat vad hon gör. Idag har jag som sagt dessutom träffat överläkaren som jag dessutom vet har fått ett fint pris, så hon är garanterat hemskt duktig och klok den där Petra Flygare :-)



6 kommentarer:

  1. Jenny!

    Jag vet att jag har sagt det förut men jag måste få nämna igen hur stark du är och hur mycket du inspirerar mig. Att du ser så positivt på allting är otroligt grymt. DU är grym! Och jag längtar tills du är frisk nog att hänga med på ett träningspass eller två, även om jag vet att du lär längta tusen gånger mer <3

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Jag blir alldeles rörd. Åh vad jag längtar tills kan ta det för passet! Verkligen längtar. Och det vet du ju hur det känns.
      Bamsekramar till dej ❤️

      Radera
  2. Hej Jenny! Du är helt fantastisk att vara så stark o positiv i allt du gått/går igenom! Tänker ofta på er o håller alla tummar o tår att du snart ska bli helt frisk så du o din familj kan njuta av varandra o livet. Känns skönt att du har duktiga läkare som tar hand om dig, då är du i goda händer. Stor KRAM från Linda, Henrik o Leo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack snälla du. Jag blir så glad. Stora kramar till er och ha en jätteskön helg 💕

      Radera
  3. Hej Jenny! Jag tänker på dig ofta och undrar hur du mår och hur det går för dig. Det är så skönt att kunna följa dig på din blogg och får veta hur du mår. Bamsekram<3//Victoria(Lofvic)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack gulliga du! Vilken go hälsning! Bamsekramar till dig 💕

      Radera