torsdag 20 februari 2014

Planen

I min behandlingsplan är nästa steg strålning. Operation och cytostatika är avverkade. 

I måndags var jag på strålningsenheten och träffade en strålningsläkare. Hon berättade om strålningen, hur den går till, vad den gör och om eventuella biverkningar. 

Jag kommer att ligga så still som det bara är möjligt ensam i ett rum och strålas av en maskin. Det tar bara nån minut. Allt som allt med inställningar och avklädning ca 20-30 minuter. Jag kommer att strålas varje dag (mån-fre) i 6,5 veckor. Alltså totalt 38 strålbehandlingar. 

Strålningen dödar eventuella cancerceller lokalt (cellgift dödar cancerceller i hela kroppen) Man strålar mot det område där tumören satt samt mot armhålan där lymfkörtlarna fanns. 

Eventuella biverkningar är värk och typ solsveda på området som strålas samt trötthet. 

Den 10:e mars kommer jag att få min första strålbehandling. Går allt enligt plan strålas jag sista gången den 25:e april. 

Efter läkarbesöket fick jag gå bort till Röntgen och träffa strålningssköterskor som skulle mäta in och märka upp området för strålning. De har tatuerat in två prickar i huden så att de kommer att stråla på exakt samma ställe varje gång. Jag är alltså numera en tatuerad kvinna. 

Så, fram till den 10:e mars kommer jag att försöka njuta av livet så mycket som möjligt. Helgen innan åker jag, Jocke, syrran och Håkan till Stockholm. Snälla Mamma har köpt biljetter till Flashdance åt oss, vi kommer att bo på hotell och gå ut och äta en massa gott!! Som jag längtar. 

2 kommentarer:

  1. Hej!! Jag ville bara säga förjävla bra att cellgifterna är avklarade. Tycker att du är SUPER och då vet jag inte ens en liten del av allt du fått stå ut med. Och det där med tatueringarna.. Det är awesome, lite tråkigt att du inte fick välja själv bara.. Du får råda över nästa och nästa och nästa och nästa.. ;) Snart ses vi igen, tills dess - må det bästa du kan!! /Elin Norela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart ses vi igen! Kanske vi får diskutera tatueringar då. Du har rätt, borde välja en själv :-)
      Tack för ditt fina stöd och alltid så uppmuntrande och sympatiska kommentarer. Jag rycker att du är TOPPEN
      Kram

      Radera