torsdag 26 december 2013

Betapreduppladdning

Nu så. Julen är förbi och den har varit allt jag önskat. Mysig, mumsig och även en smula magisk. Det är så underbart att se barnen. De liksom tror ju på tomten! Lyllos dom. Kajsa var lite rädd men tyckte ändå det var kul och Ludvig var ju helt uppihejsan! Kanske sista året för honom, så det var bara att njuta av den förtrollade stunden.

Så idag var det då dags att påbörja min kortison-uppladdning inför morgondagens behandling. 16 kortisontabletter Betapred i morse och snart ska jag ta 16 till. 



Läste detta om Betapred:

"Speciella typer av cellgifter som används för att behandla cancer kan ge kraftigt biverkningar i form av illamående och kräkningar. De ges därför i princip alltid med någon form av antiemetika, till exempel Betapred. Det används då för att tillfälligt bryta svåra fall av illamående."

Detta är alltså ett piller mot biverkningar. Det är bara att hoppas att kortisonets egna håller sig borta.

De vanligaste biverkningarna är dessa:

  • Din kropps infektionsförsvar kan hämmas
  • du kan få infektioner som till exempel tuberkulos
  • du kan få rubbningar i saltbalansen i din kropp
  • hämningar i binjurebarkfunktionen
  • cushingliknande symptom, det vill säga en omfördelning av fettet i kroppen, som kan ge det man kallar månansikte eller fettansamling på bålen.
  • du kan få förhöjt blodsocker
  • du kan drabbas av benskörhet
  • dina muskler kan försvagas
  • din hud kan bli tunnare
Det här med månansikte låter ju spännande. Jaja, vi får se. Jag jag räknare med att det ordnar till dig igen när behandlingen är över.

I morgon är det som sagt dags. Behandling nummer fyra. Med ett annan sort cytostatikum. Taxotere. Riktigt effektivt mot min och andra typer av cancer. Väldokumenterat. Grymt. Fokus på det nu.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar