fredag 27 december 2013

Betingat illamående

Vid mitt första läkarbesök här på onkologen som var ett par veckor innan första behandlingen fick jag en hel broschyr om illamående. Sista delen handlade om något som kalkas betingat illamående. Något jag aldrig hört talas om tidigare. Det kan uppstå om tidigare behandlingar varit besvärliga och är av psykiskt karaktär skulle man nog kunna säga.

Betingat illamående kan utlösas av yttre faktorer som förknippas med cytostatikabehandlingen, t ex byggnader, sjukhuspersonal, lukter och mat. 

Jag trodde aldrig att det skulle vara något som jag skulle drabbas av. Döm av min förvåning över hur starkt det kan vara. Jag klarar inte av lukten av mineralvatten t ex. Det fullkomligt vänder sig i magen och halsen och svalget drar ihop sig. 

Just nu ligger jag i en säng på onkologen och väntar på mitt gift och jag klarar inte av att se min rumskompis droppåsar med cytostatika. Så himla skumt! 

Men, jag tror absolut att jag kommer att dricka mineralvatten igen i framtiden och även dricka och äta  andra saker som är "förstörda", ägg, proviva, fisksoppa osv.. 

Jag väntar med hoppfulla känslor på vad Taxorere-giftet ska göra med mig. Ofta ger det mindre illamående och jag hoppas verkligen! Oavsett så vet jag att det är tidsbegränsat. 

Nu börjar i alla fall fem-sex dagar med gift i kroppen och allt vad det innebär, en sak att komma ihåg är att alltid stänga locket på toaletten och spola två gånger så inget gift yr runt i badrummet. Tänk vad hemskt om mina småtussar skulle få i sig. Hövva, hemska tanke. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar